Het didactische schema
Stappen | Kennisluik | Doe-luik | Evaluatie |
Probleem 10.2007 |
Ergens in een stad (LVB/B) 2.2, 2.3, S4 |
Werkgroepen (LVB/B) 2.1, 2.7, 3.4, S8, S13, S14 |
Jury |
Analyse 11.07 – 02.08 |
Asielbeleid (Wiskunde)1.15 Illegale Migratie (Geschiedenis) 6.8
Eén wereld (Geschiedenis, Aardrijkskunde) 4.2, 6.1, 6.5, 6.9, TT1 |
Starthappening (Alle) 5.1, 5.2 Kunstproject (LVB) 2.8, 3.10, 3.11, 7.6, 7.7, S5 Congres (Engels, Nederlands) 2.6, 3.5, LL5 Expo (Nederlands) 5.4, S1, S10 Optocht (LVB/B) 7.3 |
Opdrachten S.2, S9, LL1-12, 2.1., 3.3., 3.10, 3.11
Examen I LL4, 5.1., 5.3, 5.5-6, 5.12, 6.8, 7.5 |
Waarden & Alternatieven 02.08 – 04.08 |
Verdeling van welvaart (Geschiedenis) 5.7, 5.10, 5.13, TT4, TT8 Mensenrechten (LVB/B) 5.3 Denkwegen (LVB/B) S9 |
Wereld Sociaal Forum (LVB/B) 4.4, 5.11, 5.12 Infoavond (Alle) LL8-12, S15 Interviews (Taalvakken) 1.14, 3.6, 5.9, 7.1, 7.2, 7.4, LL1-7, S6, S12, S16, S17 |
Herhalingstoets LL4, 4.2., 5.13, 6.1, 6.5-6, 6.8-9, 7.4, 7.7
Jury, Evaluatie door de lln. zelf LL1-12 Opdrachten 7.1-2, 7.4-5 |
Andere opinies 05.08 |
Politieke standpunten (LVB/B) 5.5, 5.6 |
Politiek debat (Alle) 6.2, S11 |
Opdracht / Toets 4.4, 5.10, 6.2 |
Standpunt |
Van de leerling(en) |
Actie Cirkel van het Lawaai (Alle) 6.3, S2 |
Jury Eindoordeel |
S=Stam, LL=Leren leren, TT=Technisch-technologische vorming, X.X=Context.nr
Vetgedrukt staan alle bijzondere onderdelen van het WELT project TRP. Tussen haakjes staan de vakken waarbinnen deze onderdelen konden worden opgenomen, waarbij LVB/B staat voor het spil-vak (spelverdeler) Levensbeschouwing of vak met een sterk civiele of burgerlijke (B) component.
De legende van letters en nummers is deze van de Vlaamse VOET. Die bespreken we hier niet bij ieder onderdeel. Duidelijk moet zijn dat veruit het grootste deel van deze VOET in het schema konden worden opgenomen. Eén voorbeeldje van zo’n reeks VOET geven we wel bij de illustratie van de eerste fase. De lezer dient te allen tijde voor ogen te houden dat deze VOET items gemakkelijk kunnen worden ingeruild voor de diverse items uit alle matrixen (wereld)burgerschap, zoals bijvoorbeeld de recente competenties/eindtermen burgerschap in het Vlaamse onderwijs. Vanzelfsprekend kunnen deze binnen het schema ook gecombineerd worden met de bijzondere leerdoelen van ieder vak of andere transversale doelen. Maar dat gebeurt best binnen de voorbereiding van ieder vak, om het schema niet te onoverzichtelijk te maken.