Artikelen & Agenda 2016

Netwerkdag Word Wereldburger 

  • Artikel – Onderwijs en samenleving

 Kritiek van de huidige Vlaamse discussie rond burgerschap op school (hier vrij te lezen)

Het Vlaamse onderwijs scoort zwak op het vlak van de nodige kennis en waarden voor democratisch burgerschap. Hoewel dit door de overheid en in het veld ruiterlijk wordt toegegeven, kwam men nog niet tot een praktische oplossing die alle schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden integraal aanwendt. Deze leemte kan nochtans vrij eenvoudig worden opgevuld door het veralgemenen van reeds bestaande vakoverschrijdende leertrajecten wereldburgerzin of WELT trajecten. In deze constructie van een gebruikscontext voor burgerkennis, krijgt ook een aantal andere onderwijsproblemen een oplossing, die vrij is van de eerder twijfelachtige en overroepen curriculumwijzigingen die andere voorstellen veronderstellen. In dit artikel nemen we de toestand van burgerzin op school onder de loep, laten we zien waarom de bedoelde voorstellen twijfelachtig en overroepen zijn, en geven we in het kort aan wat onder de integrale aanpak van vermelde leertrajecten moet worden begrepen.[i]

[i] Dit artikel herneemt in vereenvoudigde vorm de argumentatie in Saey M. (2014): Jongeren worden wereldburgers, Academia Press/Lannoo, zie onder PROJECTEN op deze website. Het mag mits toestemming en vermelding van auteur CivicLab worden overgenomen – Contact op deze website.

… lees meer

  • Voordracht – Inspiratiedag Kleur Bekennen
    CivicLab op Inspiratiedag
  • Voordracht – Mondiaal Café – (Wereld)Burgerschap in het onderwijs

(4/2/2016 Kuurne)

StumbleUponPrintFriendly